Home > Mad og drikke > Sund og hurtig aftensmad
sund-og-hurtig-aftensmad

Nogle gange kan man have brug for at bryde de faste rammer omkring ens madvaner, dette brud kan enten bestå i, at udskifte nogle af mormors familieopskrifter med lidt sundere varianter, eller bare at prøve noget nyt. Men med en travl hverdag, hvor arbejdstider, studie eller sportsaktiviteter er skemalagt, er det ikke altid man har tid eller overskud til at afprøve nye opskrifter på langtidsstegning af kød eller indviklede retter, der kræver flere timers forberedelse og forskellige tekniker. Dette skal dog ikke afskrække en fra at prøve noget nyt, der findes mange opskrifter på sund aftensmad, der ikke nødvendigvis er de største tidsrøvere. Hvis man regner lidt på det, kan man slippe afsted med at lave god og sund aftensmad på under en halv time, det tager under ti minutter at koge grøntsager, omkring 10 minutter at stege en hakkebøf og retter som pasta og kødsovs kan laves på en halv time, og bliver sundere og lækrere hvis man kommer grøntsager i, om det er friske grøntsager eller en pose frisk fra frost spiller ingen rolle, grøntsager er grøntsager.

Lav altid rigeligt med tilbehør

Et af de vigtigste trick når man snakker om sund aftensmad er at lave rigeligt med tilbehør, for grøntsager kan jo varmes og spises dagen efter til en ny slags protein. En af de ting, der går mange menneskers næser forbi er information om optagelse af stivelse og kulhydrat i kartofler, det viser sig, at det er sundere at spise kolde kartofler til aftensmad, da forskellene i hvordan vi optager stivelsen og kulhydratet er væsentligt langsommere når de har været kogt og fået lov at stå i køleskabet natten over, end når man spiser dem ny kogte.

Forøg salatens holdbarhed

Mange mennesker laver også små daglige portioner salat i stedet for at lave en stor skål, der holder 2-3 dage i køleskabet, baggrunden for dette er frygten for brunlige salatblade og slatten salat. Hvis man laver en stor skål salat og lige slynger den med noget citronsaft holder den sprødheden og saftigheden en dag eller to længere, end hvis det bare for lov at være naturel, man kan også hakke alle ingredienserne til sin salat og dele det op i små skåle i køleskabet og blande salaten som det passer en, fra dag til dag. På denne måde forhindrer man at f.eks. kernerne fra tomater gør salaten slatten og kedelig.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*